تبلیغات
پایگاه مذهبی پرچم سبز مهدوی - نشانه های قیامت

پایگاه مذهبی پرچم سبز مهدوی

سبز فقط سبز مهدوی

نشانه های برپایی قیامت

در منابع روایی, از برخی از نشانه های ظهور, به عنوانِ نشانه های برپایی قیامت و (اشتراط السّاعة) یاد شده است: خروج دجال, آشکار شدن خورشید در ناحیه مغرب, نزول عیسی(ع) از آسمان و….

این, در روایات اهل سنت, بیشتر به چشم می خورد30.

به نظر می رسد روایاتی که نشانه های ظهور را و روایاتی که نشانه های برپایی قیامت را برمی شمارند, در هم آمیخته شده باشند و در برخی مواردجا به جایی پیش آمده باشد.

پیامبر(ص) می فرماید:

(عشر قبل الساعة لابد فیها, السفیانی, والدجال والدخان والدابة, وخروج القائم وطلوع الشمس من مغربها, ونزول عیسی(ع) و خسف بالمشرق و خسف بجزیرة العرب ونار تخرج من قعر عدن تسوق الناس الی المحشر31.)

ده چیز, پیش از برپایی قیامت, بناگزیر رخ خواهد داد: خروج سفیانی و دجال, پیدا شدن دود و چهارپا, خروج قائم, طلوع خورشید از مغرب و فرود آمدن حضرت عیسی(ع) از آسمان و فرو رفتن [در زمین] در ناحیه مشرق و فرو رفتن در منطقه جزیرةالعرب و آتشی که از انتهای عدن بر می خیزد و مردمان را به سوی صحرای محشر می کشاند.

برابر این حدیث, خروج سفیانی و دجال و طلوع خورشید از مغرب و فرود آمدن مسیح(ع) از آسمان و… از نشانه های قیامت است و حال آن که در روایات دیگر, آنها به روشنی از نشانه های ظهور معرفی شده اند. البته نشانه هایی, همچون خروج دجال و سفیانی, بیشتر در منابع عامه به عنوان علامت قیامت و در منابع شیعه, به عنوان علامت ظهور قائم آمده است.

روشن است که مشروط کردن بر پایی قیامت به پدیدار شدن این حوادث و قراردادن نشانه ظهور از نشانه های برپایی قیامت, به مقصود ما ضرری نمی زند; زیرا همه این رخدادها, که از وقوع آنها خبر داده شده, چه به عنوان نشانه های ظهور و چه به عنوان نشانه های قیامت, پیش از برپایی قیامت, هر چند با فاصله زیاد, واقع خواهند شد. با این حساب, آنچه در طول دوره غیبت کبری, واقع شود, به طور طبیعی, پیش از برپایی قیامت,واقع شده و در نتیجه, از نشانه های قیامت است32.

براین اساس, همه نشانه های ظهور, به گونه ای, نشانه های قیامت هم هستند, ولی همه نشانه های قیامت نشانه های ظهور نمی توانند باشند; زیرا ممکن است, برخی از آنها پس از ظهور حضرت مهدی(ع) واقع شوند.

برخی برای بازشناسی نشانه های ظهور از نشانه های قیامت, با استناد به این که دوره غیبت, روزگارِ سختی و محنت است و پس از ظهور, برابر روایات قطعی, جهان پر از عدل و داد می شود و دوران رفاه و امنیت و عدالت فرا می رسد و تا بر پایی قیامت, ادامه می یابد, قاعده ایی بیان کرده اند:

(قاعده کلی آن است که حوادث مربوط به دوران فتنه و انحراف ناشی از امتحان الهی و خالص ساختن مردم و پیامدهای آن, مقدم بر ظهور است. بر این اساس, هر روایتی که نشاندهنده روزگار خوبی و عدالت و تأمین رفاه و آسایش باشد, مربوط به دوران پس از ظهور و نشانه برپایی قیامت است و از نشانه های نزدیک شدن ظهور قائم(ع), نمی تواند باشد33.)

از این روی برابر این قاعده, بسیاری از رخدادها و نشانه ها که در منابع روایی, بویژه منابع روایی اهل سنت و در کتابهای (ملاحم و فتن), تحت عنوان: (اشراط الساعة) بیان شده34 و حاکی از وقوع جنگها, آشفتگیها, نابسامانیها و در هم ریخته شدنهاست, می باید پیش از ظهور مهدی(ع) واقع شوند: زیرا آنها پیش از این که علامت قیامت باشند, علامت ظهورند

صالحون ، پاتوق عمارها ، اخبار