تبلیغات
پایگاه مذهبی پرچم سبز مهدوی - آثار وفواید روزه

پایگاه مذهبی پرچم سبز مهدوی

سبز فقط سبز مهدوی

آثار وفواید روزه

آثار و فواید روزه

فلسفه ی عالی و فاید مهم روزه گرفتن همان است كه در قرآن آمده: «روزه باعث ایجاد تقوا در انسان می شود»

                         

آثار و فواید روزه

فلسفه ی عالی و فاید مهم روزه گرفتن همان است كه در قرآن آمده: «روزه باعث ایجاد تقوا در انسان می شود»
ولی در كنار آن فوائد دیگری نیز برای روزه داری وجود دارد كه آن هم به نوبه خود اهمیت دارند بعضی از آنها عبارتند از:
1- آثار معنوی و تربیتی
روزه، با كیفیتی كه دارد در حقیقت روح معنوی و ایمانی انسان را تقویت و اراده او را در اجتناب از معاصی و گناه قوی و نیرومند می گرداند و رمضان ماه خودسازی و تزكیه است.
در این باره امام علی علیه السلام چنین توصیه می فرماید: «علیكم بصیام شهر رمضان فان صیامه جنة حصینة» (امالی طوسی، ص 136)
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ارزش معنوی عبادات و فرائض را مشخص فرمود و از نظر مراتب و درجات برای هر یك از آنها ارزشهای به خصوصی ذكر كرده و از باب انكه اهمیت روزه و خود سازی بوسیله آن از یك امتیاز خاصی برخوردار است او را باب و دروازه عبادات قرار می دهد:
«لكل شی باب و باب العباده الصوم»
برای هر چیزی بابد و دریست و درِ عبادات، روزه است.(محجة البیضاء، ج2، ص122)
و كمتر عبادتی است كه داری شرایط خاصی باشد كه در حین خواب ثواب عبادت و طاعت برای شخص ثبت گردد كه فرمود: «نوم الصائم عبادة» «خواب روزه دار عبادت است».(همان)
روزه عبادتی نسبتا شاق و مشكل است كه باید بنده خدا به این عبادت مهم تن در دهد كه تا از این باب و دروازه وارد عبادات دیگر شود.
بنابراین روزه دروازه عبادات است به معنای اینكه خودسازی و مقاومت در انجام عبادات را از روز باید شروع نمود.
در حدیث قدسی آمده است: «كُلُّ حَسَنَةٍ بِعَسْرِ اَمثالِها الی سَبْعِمَأةِ ضِعْفٍ الّا الصِّیامَ فَانَّهُ لی و انا اَجْزی بِهِ» (همان)
«هر حسنه و عمل نیكی به ده برابر تا هفتصد برابر پاداش دارد مگر روزه، زیرا براستی روزه متعلق به من است و من مستقیما ثواب و جزای روزه را می دهم.»
2- آثار اجتماعی
روزه موجب تهذیب جامعه، و تداوم روح تعادل و همبستگی و برادری بین مسلمین و همدردی و همنواز، و استحكام پایه های فضایل اخلاقی و منهدم ساختن رذایل اخلاقی از قبیل فسق و فجور، فحشاء و جنایت می باشد.
از نتایج بارز روزه، برانگیختن حس همدردی نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است، آنانكه زندگی آسوده ای دارند و رنج فقر و طعم گرسنگی و تشنگی را نچشیده اند . ممكن است از حال مستمندان غافل بمانند و روزه وسیله ای است كه آنان را از غفلت می رهاند و رنج مستمندان را به یاد آنان می آورد تا به دستگیری فقیران همت گمارند و به درد دل آنان برسند.
از سویی به احسان و اطعام و انفاق به مستمندان در ماه مبارك رمضان بسیار سفارش شده است و از سوی دیگر گرسنگی و تشنگی روزه موجب درك رنج مستمند می گردد. و بدین ترتیب ثروتمندبه فقیر نزدیك می شود و احساس رقت می یابد و احسان و انفاق فزونی می گیرد و جامعه كمك به همنوع را می آموزد.
تا به مسلمانان به احسان نسبت به هم بپردازد و با تمرین براین صفت ازنده انسانی ، جامعه را از كینه برهانند و برادر وار، دركنار هم از نعمت های الهی بگیرند؛ و شایسته است كه روزه داران به همه این نكات انسانی روزه توجه كنند و بكوشند واقعا فریضه روزه را آنچنان كه باید بجا آورند و ماه مبارك رمضان را آنچنان كه سزاوار این ماه است به سر آورند تا همگان از برنامه های سازنده اسلامی بهره مند شوند.
از حضرت امام حسن عسكری علیه السلام پرسیدند:  چرا روزه واجب شده است؟
فرمودند: تا ثرومتمند درد گرسنگی را دریابد و به فقیر توجه كند. (كافی، ج4، ص181)
و هشام از امام صادق علیه السلام علت روزه را پرسید فرمود: «خداوند روزه را واجب كرد تا غنی و فقیر با هم مساوی باشند. و بدان جهت كه غنی رنج و گرسنگی را لمس نكرده تا به فقیر رحم كند و هر وقت چیزی خواسته قدرت بدست آوردن آن را داشته است خدا خواسته است كه میان بندگانش یكنواختی بوجود آورد و خواسته است ثروتمند طعم گرسنگی را بچشد، و اگر جز این بود ثروتمند بر مستمند و گرسنه ترحم نمی كرد.» (وافی، ج2، ص8)
3- آثار اقتصادی
روزه، سدی در مقابل اسراف و تبذیر بوده و باعث عدم تبعیض و شكاف طبقاتی از نظر اقتصادی است زیرا بوسیله بذل و بخشش و انفاق مالی، هیچ گاه فردی در اجتماع مسلمین گرفتار فقر و تنگدستی نخواهد شد.
امیرمومنان علی علیه السلام می فرماید: فقر و تنگدستی ، مرگ بسیار بزرگ و فجیع است.(میزان الحكه ج7، ص504)
زیرا سختی مرگ یك بار است اما سختی فقر و تنگدستی بی شمار است. روزه فریضه ای است كه مسلمان را از غرقه شدن در مادی گرایی و حرص و آز برای لذت های مادی، و مسابقه برای مصرف و تن پروری می رهاند، و به او می آمزود كه به فكر دیگران باشد و بر خواهشهای جسمانی خویش مسلط گردد و به مصرف به قدر نیاز قناعت ورزد و از اسراف و تبذیر بپرهیزد.
روزه به مسلمان قناعت و مناعت را می آموزد و ارزش این صفات و تاثیر آن در ایجاد صفت برجسته دیگر همچون زهد و بخشش بسیار است. قانع از دیگران بی نیاز است و تن به ذلت و خواری نمی دهد، جامعه ای كه روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متكی خواهد بود و بیا دوری از مصرف بی رویه می تواند بر پای خویش بایستد و از بیگانه بی نیاز باشد.
4- آثار بهداشتی
روزه از نظر بهداشت جسم و سلامت بدن مخصوصا در سلامت معده و پاكسازی آن از انواع غذاها كه موجب بیماریهاست اثرات فوق العاده دارد.
معده و دستگاه گوارش از اعضا پركار اندام آدمی است و با سه وعده غذا كه معمول مردم است تقریبا در همه ساعات دستگاه گوارش به هضم و تحلیل و جذب و دفع مشغول است.
روزه باعث می شود كه از یك سو این اعضا استراحت كنند و از فرسودگی مصون بمانند و نیروی تازه ای بگیرند و از سوی دیگر ذخایر چربی كه زیانهای مهلكی دارند تحلیل رفته و كاسته شوند.
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: روزه بگیرید تا سالم بمانید.(سفینة البحار، ج2، ص78)
از نظر روانی و اخلاقی ، مردمی كه همیشه سیر می خورند تدریجا یك حالت طغیان و غرور بر ایشان دست می دهد و در نتیجه به كارهای ناپسندی دست می زنند و علاوه بر این از بسیاری كمالات معنوی باز می مانند پر واضح است كه انسان وقتی همیشه سیر خورد كم كم شهوات بر او غالب می شود و چه بسا او را به نافرمانی از خدا وادار می كند، مخصوصا اگر جوان و عزب باشد و نیز پس از گذشت مقداری از زمان تغذیه خواب بر او مستولی می شود و هر اندازه معده از غذا پرتر باشد تسلط خواب بر انسان بیشتر است و قهرا انسان را از كسب كمالات و فضایل زیادی از قبیل تحصیل علوم و عبادات و... باز می دارد.
لذا رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: «بپرهیزید از پرخوری و امتلاء معده، زیرا پرخوری موجب فساد بدن و سوء هاضمه و باعث انواع بیماریها و عامل كسالت بدن از اجرای عبادات الهی خواهد شد»
و یا در جای دیگر، حضرت می فرمایند: « آن كس كه عادت به پرخوری داشته و زیاد می نوشد قلب او سیاه می گردد (یعنی آمادگی بیشتری برای جنایت و كارهای زشت پیدا می نماید و نمی تواند مخلصانه و با حال بندگی عبادت خدا كند»
آثار و بركات روزه داری در دنیا؛ قبر و قیامت، محمدجواد مهری
یكی از مهم ترین فواید گرفتن روزه؛ صفای دل می باشد زیرا سیری باعث می شود كه بخار مغز زیاد شده و حالتی شبیه حالت مستی در انسان وجود بیاید. و همین امر سبب می شود كه مغز نتواند به خوبی فكر كند و سرعت انتقالش كم می گردد و سیری باعث كوردلی می شود؛ اما گرسنگی ؛ باعث می شودكه انسان صفای قلب پیدا كرده و دل نازك شود. گرسنگی دل را برای تفكری پیوسته كه به شناخت و معرفت منجر می گردد آماده می سازد و دل، صاحب نوری آشكار و نمایان می گردد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر كس شكم خویش را گرسنه نگاهدارد اندیشه و فكر او، بزرگ تر می شود.
گرسنگی و روزه، باعث ایجاد صفت تواضع و فروتنی در انسان می گردد و سبب می شود كه روح سرمستی و ناسپاسی كه سرمنشأ سركشی و طغیان است در انسان از بین برود. هنگامی كه در نفس انسان ، حالت تواضع و فروتنی ایجاد شود، نفس، خود به خود خوار و زبون شده و در برابر پروردگارش آرام و خاشع می گردد.
گرسنگی و روزه، باعث شكسته شدن شهوات و امیال نفسانی و نیروهایی می گردد كه همین ها مسبب گناهان كبیره هستند؛ زیرا شهوت كلام و شهوت جنسی ، منشا بیشتر گناهان كبیره می باشند و كم كردن این دو شهوت، باعث ایمنی از گناهان كبیره و نجات از مهلكه ها می گردد.
یكی دیگر از فواید گرسنگی و روزه، این است كه خواب انسان كم می شود و خواب ، همان عاملی است كه عمر انسان را تباه می كند و سرمایه تجارت اخروی انسان را به باد می هد . گرسنگی موجب بیداری می شود و بیداری، منشا تمامی خیرات می باشد و هم چنین انسان روزه دار را برای شب زنده داری و تهجد یاری می دهد كه همین امر، سبب رسیدن به «مقام محمود» می گردد.
فایده دیگر گرسنگی این است كه انجام تمامی عبادات برای انسان میسر می گردد زیرا انسان در حالت روزه داری، كمتر احتیاج به قضای حاجت دارد و نیز انسان روزه دار، در حال روزه، دیگر در پی به دست آوردن غذا نیست.
دیگر فایده روزه گرفتن این است كه شخص روزه دار، به علت كمتر خوردن، كمتر بیمار می شود، زیرا همانگونه كه در روایات گوناگون هم آمده: معده انسان، خانه تمام بیماری هاست و پرهیز و كم خوردن سرآمد تمامی دواهاست.
روزه باعث می شود كه انسان به مشكلاتی كه از غذا خوردن به وجود می آیند گرفتار نشود، مشكلاتی كه انسان به خاطر آن، محتاج دارایی و مقامات دنیایی می شود و همین ها هستند كه باعث هلاكت و نابودی انسان می گردند.
روزه، باعث تمكن برای بخشیدن مال و دادن غذا به درماندگان و بیچارگان و پیوستن به خویشان و احسان و زیارت بیت الله الحرام و عتبات عالیات و خلاصه تمامی عبادت های مالی می گردد.
اینها بخشی از فواید روزه بود كه انسان با عقل بشری اش، قادر به درك روشنی از انها نیست. به خصوص نخستین فایده روزه، كه همان تفكر و اندیشیدن است، زیرا اندیشیدن در اعمال، مثل نتیجه ان و غیر فكر، به منزله مقدمات است.در روایت آمده: یك ساعت تفكر و اندیشیدن، بهتر از هفتاد سال عبادت است.»
             منبع: سایت انهار




طبقه بندی: ماه رمضان،
[ دوشنبه 17 مرداد 1390 ] [ 11:33 ب.ظ ] [ سید ] [ نظرات() ]

صالحون ، پاتوق عمارها ، اخبار