تبلیغات
پایگاه مذهبی پرچم سبز مهدوی - روزه درقرآن

پایگاه مذهبی پرچم سبز مهدوی

سبز فقط سبز مهدوی

روزه درقرآن
روزه در قرآن
احكام روزه ماه رمضان خلال آیاتی در سوره بقره به اجمال تعیین شده و در چند آیه از سوره های دیگر ، به اقسام روزه اشاره ای رفته است.
روزه در قرآن
احكام روزه ماه رمضان خلال آیاتی در سوره بقره به اجمال تعیین شده و در چند آیه از سوره های دیگر ، به اقسام روزه اشاره ای رفته است.
آیات دال بر روزه ماه رمضان همه در سوره بقره نزدیك به یكدیگر تربیت یافته است كه عبارتند از:
آیه اول) «یا ایها الذین آمنوا كتب علیكم الصیام كما كتب علی الذین من قبلكم لعلكم تتقون» (سوره بقره، 183)
«ای افرادی كه ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شده است همانگونه كه بر كسانی كه قبل از شما بودند نوشته شده بود تا پرهیزگار شوید.»
به نظر مفسران و دانشمندان علوم قرآنی ، آیاتی كه با خطاب «یا ایها الذین آمنوا» هستند در مدینه نازل شده اند و جز آیات و سوره های مدنی می باشند. فرمان روزه نیز همچون دستور جهاد و پرداخت زكات، در سال دوم هجری صادر شد. (تفسیر نور،ج1، ص364)
در آیه مورد بحث، به بیان یكی دیگر از احكام الهی كه از مهمترین عبادات محسوب می شود می شود می پردازد و آن روزه است. برای اینكه احساسات مومنان را به نفع این حكم تحریك كند و انها را آماده پذیرش آن قرار دهد در آغاز مومنان را با این خطاب مفتخر می سازد.«ای كسانی كه ایمان آورده اید»
و به تعبیر امام صادق علیه السلام لذت این خطاب، سختی روزه گرفتن را از بین می برد سپس تشریح حكم روزه را اعلام می دارد انگاه جهت كاستن از سختی ان، اظهار می دارد كه روزه گرفتن بر امت های پیشین هم واجب بود.
طبق تحقیق، روزه در میان تمام امت های گذشته به نحوی وجود داشته و حتی بت پرستان نیز برای تقرب به بت های خود گاهی روزه می گرفتند و هم اكنون در میان بت پرستان هندوستانی روزه گرفتن در مواقع خاصی موسوم است.
یهود و نصاری و صائبین نیز برای خود نوعی روزه داشته اند در تورات و انجیل كنونی در مواردی روزه داری تحسین شده و از روزه گرفتن موسی و عیسی سخن به میان امده است و در قرآن داستان نذر حضرت مریم آمده كه نذر كرده روزه بگیرد:
«فقولی انّی نذرت للرحمن صوماً فلن اكلم صوما الیوم انسیاً»
پس بگو من برای خدا روزه نذر كرده ام پس امروز با هیچ كس حرف نمی زنم.»
البته روزه مریم روزه «صمت» یعنی روزه سكوت بود كه از حرف زدن با مردم امساك كرده بود ولی به هر حال، ان هم نوعی روزه داری است ولی آنچه در تورات و انجیل آمده روزه داری به معنای امساك از خوردن و آشامیدن است.
در پایان آیه با یك عبارت كوتاه فلسفه مهم روزه داری را بیان می كند و آن اینكه روزه باعث ایجاد تقوا در انسان می شود انسان روزه دار با امساك از لذت های جسمی كه به خاطر خدا خود را از آن ها محروم می كند نوعی تمرین برای تسلط بر نفس و خواهشهای آن انجام می دهد و چون یك ماه این تمرین ها را تكرار كرد و در وجودش ملكه تقوا و خویشتن داری ایجاد می شود و او دیگر به آسانی می تواند از ارتكاب گناه و خوردن مال دیگران و تجاوز به حقوق مردم هر چند كه به نفع او باشد پرهیز كند و بر نفس خود تسلط یابد و در جهت حفظ خود از معصیت اراده ی نیرومند داشته باشد.
آیه دوم) «ایاما معدودات فمن كان منكم مریضا او علی سفر فعده من ایام اخر و علی الذین یطیقونه فدیه طعام مسكین فمن تطوع خیرا فهو خیر له و ان تصوموا خیر لكم ان كنتم تعلمون.» (سوره بقره، 184)
چند روز معدودی را (باید روزه بدارید) و كسانی كه از شما بیمار یا در سفر باشد پس (به همان تعدا) از روزه های دیگر (ی را بجای آن روزه بگیرد) و بر كسانی كه قدرت انجام آن را ندارند (همچون بیماران مزمن و پیرمردان و پیرزنان) لازم است كفاره بدهندع مسكینی را اطعام كنند، و كسی كه كار خیر كند، (بیش از مقدار، طعام مسكین بدهد) برای او بهتر است روزه گرفتن برایتان بهتر است اگر بدانید.
توضیح:
پس از بیان حكم و فلسفه روزه در آیه قبل، برای كاستن از سنگینی روزه چند دستور دیگر را در این زمینه بیان می فرماید:
1- چنان نیست كه مجبور باشید تمام سال یا قسمت مهمی از آن را روزه بگیرید بلكه چند روز معدودی را باید روزه بدارید.
2- هر كس از شا مریض یا مسافر بود از این حكم معاف است و روزه بر او نیست و باید بعد از ماه رمضان به تعداد ایامی كه روزه نبوده قضا كند.
3- كسانی كه توانایی و طاقت روزه گرفتن را ندارند مانند بیماران و سالمندان و زنان باردار و شیردهع چنین افرادی روزه خود را بخورند ولی در مقابل آن فدیه و كفاره بدهند میزان فدیه ای كه باید بدهند سیر كردن یك فقیر به جای یك روز است اما اگر كسی بخواهد در عوض یك روز، عده ای بیش از یك نفر گرسنه را سیر كند بهتر است.
4- در پایان آیه باز یادآوری می شود كه روزه گرفتن بای شما بهتر است و اگر میزان و اندازه این خیر و خوبی دانسته شود هیچ كس آرزو نمی كند كه ای كاش من هم سالمند بودم و به جای روزه گرسنه ای را سیر می كردم.
آیه سوم) «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان فمن شهد منكم الشهر فلیصمه و من كان مریضا او علی سفر فعده من ایام اخر یدید الله بكم الیسر و لا یرید بكم العسر و لتكلموا العده و لتكبرو الله علی ما هدكم و لعلكم تشكرون.»(بقره، 185)
(آن چند روز معدود) ماه رمضان است ، ماهی است كه قرآن برای راهنمایی مردم، همراه با دلائل روشن از هدایت و جدا كننده حق از باطل در آن نازل شده است پس هر كس این ماه را دریابد باید روزه بگیرد و ان كس كه مریض و یا مسافر باشد روزهای دیگری را به جای ان روزه بگیردع خداوند راحتی برای شما می خواهد نه زحمت و سختی راع هدف این است كه شما، تعداد این روزها را تكمیل كنید و خدا را بر اینكه شما را هدایت كرده بزرگ بدارید شاید شكر گذاری كنید.
توضیح:
پس از بیان حكم و فلسفه روزه و اینكه روزه گرفتن در چند روز معین استع اینك آن روزها را تعیین می كند و می فرماید: ان روزهای معدود عبارتند از ایام ماه رمضان كه دارای امتیاز ویژه ای است. ماه رمضان ماه خداست و دارای فضیلتی است كه ماههای دیگر،آن فضیلت را ندارند.
زمان وو مكان به خودی خود، دارای هیچ فضیلتی نیست بلكه این حوادث مهم است كه به زمان و مكان امتیاز می دهد در این آیه خداوند علت فضیلت ماه رمضان را بیان می كند و ان اینكه قران كریم در این ماه نازل شده است و ضمنا چند صفت از اوصاف برجسته قرآن را بیان می كند.
یكی اینكه قران هدایتگر است و انسانها را، به راه راست و درست رهنمون می شود و دیگر اینكه نشانه های روشنی از هدایت و فرمان در ان است یعنی قرآن ضمن اینكه بشر را هدایت می كند به او قدرت تشخیص هم می دهد و انسان بوسیله قرآن می تواند حق را از باطل و راه را از چاه تشخیص بدهد و به حقیقت دست یابد.
در پایان آیه شریفه به سه مطلب اشاره می كند و اشعار می دارد كه خداوند احكام روزه را برای شما بیان نمود تا شما چند كار را انجام دهید:
1- اینكه تعداد روزهای روزه داری را تكمیل كنید و اگر به علت بیماری و سفر، روزه خود را خورده اید به تعداد آن روزها در ایام دیگر، روزه بگیرید.
2- خدا را به خاطر هدایتی كه كرد تكبیر بگویید و بزرگ بدارید و شاید این اشاره به تكبیرهای نماز عید فطر باشد كه پس از پایان ماه رمضان خوانده می شود و نیز تكبیرهایی كه مستحب است بعد از نمازهای واجب در روز عید فطر گفته شود.
3- اینكه خدا را سپاسگزار باشید كه این حكم مهم را به شما بیان كرد و شما از این نعمت استفاده خواهید نمود.
                منبع: سایت انهار




طبقه بندی: ماه رمضان،
[ دوشنبه 17 مرداد 1390 ] [ 11:35 ب.ظ ] [ سید ] [ نظرات() ]

صالحون ، پاتوق عمارها ، اخبار